Amikor 1995-ben Google felvette a munkáját, az internet olyan volt mint egy város, ahol leszedték az utcatáblákat. A keresögépek primitiv alogritmusokkal dolgoztak és könnyen lehetett öket manipulálni. Elég volt példáúl beleírni egy oldalra 1000-szer a jelszót mint: "használt autót venni" és voltak olyan keresögépek, akik ezért fönt helyezték el az oldalt.
Google-nak ekkor támadt az az ötlete, hogy egy oldal akkor utal jó minöségre, ha lehetöleg sok backlink mutat rá. Mert egy link az olyan, mint ha valakni azt mondaná, hogy "huuuu, ezt nézd meg...".
Ezért, átdobták a szokásos rendszert és föként arra figyeljenek, hogy egy internet oldal mennyi linket kap. De nem csak a link volt a fontos, hanem a szöveg, amelyik mögé helyezték el, az úgy nevezett "anchor text".
Ha példáúl az anchor text az hogy "aranyat online venni" és emögött van egy link, akkor ez az oldal ezzel a szókombinációval feljebb csúszott a rangsorban és több látogatót kapott. Ez a fajta alogoritmus egy gigantikus haladás volt és a használók egyre jobban azt kapták meg, amit tényleg kerestek.
A baj akkor jött, amikor ravasz SEO-szakértök ezt megtudták. El kezdtek tömegekben oldalakat nyitni, ahonnen linkeket raktak maguknak a fö oldalukra, ahol a termékeket adták el. Az interneten keledkeztek igazi piacok, ahol linkeket cseréltek meg árultak tömegében.
Néhány év után Google átlátta a dolgot. Ilyenkor korrigálták a módszerüket és bevezettek új minöségi kritériumokat. Onnantol kezdve már nem csak az számított, hogy mennyi linket kap egy oldal, hanem hogy milyen oldalakról jönnek a linkek. Mert míert lenne két oldal egyformán itélve, ha az egyik kap 10 híres egyetemröl linkeket, miközben a másik meg kap 100 darabot kis internet oldalakról meg fórumokból, ahol alig van forgalom.
Ez a minöségi kritérium volt a "Page Rank". A Page Rank egy skála volt, ami 1-10 között mozgott. 1 annyit jelentett, hogy Google az oldal létezését felfedezte. 10 pontal alig volt oldal a web-en. A skála logaritmikusan volt felépítve. Sokkal könyebb volt 2-röl a 3-omra kerülni, mint 5-röl fel 6-ra. Ez körülbelül úgy volt, hogy ha akarok egy 4-es Pageranket, akkor ehhez kellett 10.000 link PR1-es, 500 link PR2-es, vagy 40 link PR3-as oldalról. És így tovább... A Pagerank hozta a legnagyobb áttörést. Onnantól a keresögép tényleg jó eredményeket hozott.
De itt is viszont a SEO-szakértök elkezdtek linkeket gyüjteni, cserélni meg venni olyan oldalakról, akiknek magas PR volt. Ezért, kb. 2012-ben a Pageranket már nem lehet nyilvánosam látni. Ma már senki nem tudja, hogy a saját oldala mennyit ér.
De egy biztos: a backlinkek még mindig a legfontosabb kritérium, amivel Google megitéli, hogy egy oldalnak milyen a minösége. És az még valószínüleg így is marad még egy darabig.